جستجوی همکاران

سینما و روانکاوی

تحلیل روانکاوانه فیلم برادرم خسرو

دکتر حسین باشی- روانشناس بالینی و روان‌درمانگر تحلیلی

Email: Hosseinbashi75@Gmail.com

قبل از هر چیز بهتر هست تا به این سؤال فکر کنیم که تماشای فیلم برادرم خسرو تداعی‌کننده چه حس‌ها، تصاویر، خاطرات و روابطی برای مخاطبش می‌تواند باشد به نظرم آنچه در ادامه می‌آید برای مخاطب فیلم غریب و ناآشنا نباشد. فیلم با مثلث خسرو، ناصر و خواهر آن‌ها که به نظر نقشی مادرانه برای خسرو دارد با پلانی که در آن هر سه از پله‌های خانه ناصر پایین می‌آیند شروع می‌شود. اگر با این فرض پیش برویم که پایین رفتن از پله‌ها را نماد عمیق‌تر شدن و رسیدن به لایه‌های پایین‌تر روان ازجمله ناخودآگاه ببینیم نوید این را خواهیم داشت که فیلم قرار است ما را به بخش‌های ناشناخته‌تر روانمان ببرد که به نظر  این‌طور هم می‌شود. چیزی که در نیمه اول فیلم به مخاطب نشان داده می‌شود حضور پررنگ خسرو در نقش کسی هست که از منظر روان‌پزشکی از اختلال روانی بهنام بیماری دوقطبی رنج می‌برد.

ادامه مطلب

تحلیل روانکاوانه فیلم برادرم خسرو دکتر حسین باشی

تحلیل روانکاوانه فیلم برادرم خسرو دکتر حسین باشی

سرگذشت پی، تابلویی که سیر زندگی انسان را به تصویر می‌کشد

محمدجواد خادمی، روان درمانگر تحلیلی

زندگی پی[۱] فیلمی در سبک داستانی و ماجراجویی محصول مشترک آمریکا، تایوان و انگلستان (۲۰۱۲) به کارگردانی انگ لی[۲] فیلم‌ساز تایوانی می‌باشد که به‌صورت سه‌بعدی فیلم‌برداری شده است. این فیلم برگرفته از رمانی به همین نام نوشته­ی یان مارتل[۳] نویسنده­ی کانادایی است. این فیلم نامزد یازده جایزه اسکار و سه جایزه از گلدون گلوب (۲۰۱۲) ازجمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار انگ لی جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای این فیلم دریافت کرد. جوایز اسکار بهترین فیلم‌برداری و بهترین موسیقی متن اریژینال و بهترین جلوه‌های ویژه نیز به این فیلم تعلق گرفت.

 

زندگی پی داستان پی پاتل پسر نوجوانی است که به همراه پدرش در باغ‌وحشی در شهر پوندیشری هندوستان زندگی می­کند. پس از اتفاقاتی پدر مجبور به فروش باغ‌وحش می­شود و سپس کل خانواده‌ی پاتل به همراه حیوانات باغ‌وحش با کشتی راهی کانادا می­شوند. در میانه­ی راه به دلیل طوفان سختی که شکل می‌گیرد، خانواده‌ی پی از بین می­روند و تمامی حیوانات نیز به سرنوشت مشابهی دچار می­شوند و تنها پی هست که با زحمت موفق به فرار از مهلکه می­شود و خود را در یک قایق زنده می­یابد. وی اکنون در میان اقیانوس بیکران تنها مانده و نمی­داند که چطور باید با این تجربه‌ی سخت زندگی کنار آید؛ اما وقتی متوجه می­شود که به‌جز او در این آب­های بیکران مهمان ناخوانده­‌ی دیگری نیز وجود دارد، وحشت سراسر وجودش را در برمی‌گیرد؛ چراکه این مهمان ناخوانده یک ببر بنگال به‌شدت گرسنه است که امکان دارد هرلحظه پی را ببلعد!

ادامه مطلب

سرگذشت پی، تابلویی که سیر زندگی انسان را به تصویر می­کشد. محمد جواد خادمی

نقدی روان کاوانه بر فیلم اتاق (ROOM)

دکتر علی پژوهنده، مشاور و روان درمانگر تحلیلی

اتاق، یک فیلم کانادایی-ایرلندی درام مستقل است که توسط لنی آبراهامسون بر اساس کتاب اِما دوناف ساخته و کارگردانی شده است و اولین نمایش آن در فستیوال فیلم تلوراید در ۴ سپتامبر ۲۰۱۵ و سپس به طور محدود در ایالات متحده در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵بوده است. بازیگر نقش اول زن، بری لارسون که خود آنگونه که در دانشنامه ویکی پدیا درباره او می خوانیم در خانه تحصیل کرده و شاید مناسب ترین فرد برای این نقش بوده، جوایز متعددی را برای ایفاء این نقش دریافت کرده است.

اما به نظر می رسد که اتفاقی واقعی، ایده اصلی اتاق را تشکیل می دهد: ماجرا از این قرار بود که در سال ۲۰۰۸ خبری در رسانه ها منتشر شد که مردی اتریشی به نام یوزف فریتزل دختر ۱۹ ساله اش را به مدت ۲۴ سال در زیرزمین خانه اش محبوس کرده و از او صاحب ۶ فرزند شده بود! اِما دوناف از این ماجرای دهشتناک ایده گرفت و رمان «اتاق» را در سال ۲۰۱۲ نوشت که به فارسی توسط آقای علی قانع و انتشارات آموت ترجمه و نشر شده است.

ادامه مقاله...

📜 نوشتاری پیرامون فیلم «قصه ها»؛ اثر رخشان بنی اعتماد

دکتر علی نیک جو-روان پزشک و روان درمانگر تحلیلی

قصه ها، قصه پر غصه دردهای انباشته این دیار مطعون است؛

قصه ستاره دارهای تاکسی نشین؛
قصه جانبازهایی که آرزومندند به جای دست و پا، چشم و گوش و عقل خود را از دست می دادند تا نمی دیدند و نمی شنیدند و نمی فهمیدند؛

قصه معصومه هایی است که معصومیت را در پشت حصار کودکی جا گذاشتند و قصه محبوبه هایی است که در تمنای معصومه های از دست رفته شب را به روز می دوزند؛

ادامه مقاله...