جستجوی همکاران

کودک و نوجوان

والد خوب بودن

دکتر فریبا قلعه نوی- مشاور کودک و نوجوان

والدین می‌توانند حرف بزنند اما تا زمانی که به گفته‌های خود عمل نکنند نمی‌توانند چیزی به فرزند خود بیاموزند. والد خوب بودن الزاماً به معنی این نیست که آن‌قدر مقابل فرزندمان کوتاه بیاییم که آن‌ها هر کاری دوست دارند انجام بدهند. آنچه فرزندان ما نیاز دارند والدینی است که خونسردی خود را حفظ کنند به‌ویژه زمانی که اوضاع حسابی به هم می‌ریزد، کودکان می‌خواهند والدینشان کمتر نگران شوند و خیلی بیشتر متعادل و خویشتن‌دار باشند. آن‌ها دوست دارند شما خونسرد باشید حتی زمانی که خود از کوره دررفته‌اند.

تربیت مربوط به والدین است نه کودکان!

مهم‌ترین کاری که می‌توانیم برای فرزند خود انجام دهیم این است که یاد بگیریم روی رفتار خود تمرکز کنیم. این به این معنا نیست که فرزند خود را در انتهای فهرست اولویت‌ها قرار دهید. بلکه به این معناست که اگر بر خود تمرکز کنید رابطه سالم‌تر و شادتری با کل اعضای خانواده خواهید داشت. اکثر ما در روابط خود از الگویی معیوب پیروی می‌کنیم. الگویی که ما در روابط خود داریم به ما می‌گوید که برای داشتن روابط سالم باید حواس خود را متوجه نیازهای دیگران کنیم. سعی کنیم در خدمت آنان باشیم و آن‌ها را راضی نگه‌داریم.

ادامه مطلب

والد خوب بودنشوالد خوب بودن دکتر فریبا قلعه نوی

والد خوب بودن دکتر فریبا قلعه نوی

بازنمایی والدین

مرضیه ذبیحی- بازی درمانگر تحلیلی کودک

سلامت روانی انسان از گهواره تا گور وابسته به روابط وی با چهره‌های دل‌بستگی است که باید حمایت عاطفی و محافظت فیزیکی را برای وی فراهم کنند. وقتی کودکان تبدیل به والدینی بزرگ‌سال می‌شوند تمایل دارند از الگوهای رفتاری مشابهی که خودشان در دوران کودکی از والدینشان گرفته‌اند، در مقابل کودکانشان استفاده کنند. بدین ترتیب الگوی تعاملی به‌صورت بین نسلی منتقل می‌گردد. تجربه‌های واقعی افراد تعیین‌کننده کیفیت والدگری نیستند، بلکه شیوه و چگونگی تفکر و دریافت افراد از این تجربیات است که اهمیت دارند و بالبی آن‌ها را بازنمایی ذهنی یا مدل‌های درونکاری می‌نامند. با مصاحبه دل‌بستگی بزرگ‌سالان چهار بازنمایی ذهنی از دل‌بستگی در مورد والدین شناخته‌شده است.

ادامه مطلب

بازنمایی والدین

بازنمایی والدین

اُتیسم چیست؟

دکتر فریبا قلعه نوی- مشاور کودک و نوجوان

اتیسم اختلالی عصب- رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می‌شود. نوزاد دارای این اختلال چندی پس از تولد متفاوت از سایر نوزادان به نظر می‌رسد. والدین معمولاً اولین کسانی هستند که متوجه تفاوت فرزندشان با سایر کودکان می‌شوند. در ابتدا ممکن است والدین عدم پاسخگويي كودك به محیط اطرافش را به ناشنوايي او نسبت دهند؛ اما گاهي متوجه می‌شوند كه فرزندشان مشکل شنوایی نداشته اما مانند ساير كودكان هم‌سنش نیز قادر به پاسخ‌دهی نيست. در این زمان بهتر است والدین به متخصص كودك كه درزمینه اختلالات دوران کودکی تجربه دارد، مراجعه نمایند. باید توجه داشت که داشتن علائم بالا به معنای اختلال اتیسم نیست اما بهتر است درصورتی‌که والدین چندین نمونه از این رفتارها را در کودکشان مشاهده کردند به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

ادامه مطلب

بازی‌درمانی دل‌بستگی محور

به قلم مرضیه ذبیحی- بازی درمانگر تحلیلی کودک

بازی‌درمانی دل‌بستگی محور یا بازی‌درمانی روابط موضوعی (object relation) یکی از مناسب‌ترین روش‌های درمانی برای مشکلات دل‌بستگی به شمار می‌رود. هدف این درمان‌ها کمک به کودک برای نظم جویی هیجانی و رفتاری و به چالش کشیدن مدل‌های کاری منفی کودک است.

روند کلی مداخله دربرگیرنده پاسخ‌دهندگی درمانگر، محدودیت‌های مناسب برای فراهم نمودن ایمنی و اهمیت تکیه‌بر استعاره‌های کودک است. همچنین فقط کودک باید بازی را هدایت کند. افزون بر این‌ها، بازی‌درمانی باید دربرگیرنده انعکاس، توصیف احساسات یا انگیزه‌های مشخص در بازی، یا پیشنهاد مسیری تازه برای بازی باشد. بازی‌درمانی روابط موضوعی برای کودکان دل‌بسته ناایمن، دارای شرایط ویژه‌ای است. در درمان این کودکان باید نخست بر ایجاد رابطه‌ی ایمن متمرکز بود. همچنین این کودکان نیاز دارند که درمانگر به‌طور مناسبی مدل‌های کاری آنان را به چالش بکشاند.

اصل اول این درمان پذیرش همه‌جانبه درمانگر در خصوص افکار، احساسات و رفتارهای کودک، حتی رفتارهای ناراحت‌کننده مانند کناره‌گیری، خشم یا واپس وری است.

ادامه مطلب

بازی‌درمانی دل‌بستگی محور

بازی‌درمانی دل‌بستگی محور

تربیت جنسی کودک؛ آری یا خیر؟

دکتر فریبا قلعه نوی- مشاور کودک و نوجوان

آموزش مسائل جنسی به کودکان و پاسخ به پرسش‌های آنان، مطلبی است که اکثر پدر و مادرها حتی دوست ندارند راجع به آن فکر کنند و همیشه از پاسخ دادن به آن‌ها طفره می‌روند، اما باید بدانید این مسئله نیز نیاز به آموزش دارد. در ابتدا بهتر است به سؤالات جنسی کودک جواب ساده بدهیم. سن مناسب برای آگاه کردن کودک از مسائل جنسی زمانی است که او سؤال جنسی می‌پرسد و شروع آن در کودکان متفاوت است. ما نباید به کودکمان دروغ بگوییم یا سؤال او را بی‌جواب بگذاریم و یا با جواب‌های سخت و پیچیده آن‌ها را از سرخود بازکنیم تا انبوه کنجکاوی‌های جنسی آن‌ها بی‌جواب باقی بماند. به فراخور سن و سال و بلوغ جسمی و فکری فرزندتان، با او درزمینه‌ی مسائل جنسی صحبت کنید و آموزش‌های اساسی و اولیه مانند نظافت، خصوصی بودن عضو بدن خود و… را به او بدهید...برای بچه‌ها در خانه حدومرز تعیین کنید، مثلاً بگویید بدن شما خصوصی است و نباید در حضور دیگران لباست را دربیاوری یا اینکه نباید اجازه بدهی دیگران لباس تو را دربیاورند. اگر دیدید که فرزندتان بازهم به کنجکاوی‌های جنسی خود ادامه می‌دهد، شاید نشانه‌ی این باشد که کنجکاوی‌اش هنوز ارضا نشده است. بهتر است طی یک گفتگوی صمیمانه، اطلاعات اساسی را با فرزند خود مرور کنید؛ مثلاً با او درباره‌ی شکل بدن صحبت کنید و یکی‌یکی اعضای مختلف بدن را نام ببرید.

ادامه مطلب

تربیت جنسی کودک فریبا قلعه نوی- مشاور کودک و نوجوان

تربیت جنسی کودک فریبا قلعه نوی- مشاور کودک و نوجوان

مسئولیت پذیری در کودکان

دکتر فریبا قلعه نوی- مشاور کودک و نوجوان

شاید بزرگ‌ترین دغدغه برخی والدین، درس خواندن باشد. گرچه اهمیت این موضوع یعنی موفقیت در تحصیل بر کسی پوشیده نیست اما باید بپذیریم که درس خواندن همه زندگی فرزندان نیست و آن‌ها باید بتوانند در هر دوره‌ای از زندگی و در مواجهه با هر موقعیت و بحرانی به‌خوبی از پس بحران‌ها و چالش‌های اساسی زندگی برآیند، اما برای این‌که فرزندانمان بتوانند به‌خوبی از پس مسئولیت‌های خود در زندگی برآیند باید از دوران کودکی حس مسئولیت‌پذیری را در آنان تقویت کرد.

واگذار کردن برخی از امور شخصی و حتی کارهای خانه به آن‌ها با توجه به میزان توانمندی‌هایشان ازجمله روش‌های مؤثر در آموزش و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در کودکان است. در این صورت است که کودکان حس مشارکت و همکاری را تجربه می‌کنند و از این‌که می‌توانند مهارت‌هایشان را برای کمک به شما به‌کارگیرند، به خود می‌بالند و احساس مهم بودن می‌کنند.

ادامه مطلب

مسئولیت پذیری در کودکان- فریبا قلعه نوی

اهمیت تعیین محدوده زمانی استفاده از کامپیوتر برای فرزندان

مصاحبه گروه اجتماعی شهرآرا آنلاین با خانم الهه دروگر

به گزارش گروه اجتماعی شهرآرا آنلاین روان‌شناسان و محققان به‌تازگی شروع به تشخیص و درک این مسئله کرده‌اند چگونه والدین پرمشغله می‌توانند به فرزندان خود یک رابطه سالم با تکنولوژی را یاد دهند؟

 

بر اساس مطالعات اخیر که از سوی رسانه‌های جمعی انجام‌شده است، درصد کودکان آمریکایی کمتر از هشت ‌سال که به دستگاه‌های هوشمند دسترسی دارند از ٥٢درصد در سال٢٠١١ به ٧٥‌درصد در سال‌٢٠١٣ رسیده است و زمان استفاده آن‌ها از این دستگاه‌ها‌، سه ‌برابر شده است.

 

استفاده از رسانه‌های جمعی در میان کودکان بزرگ‌تر حتی بیشتر از این میزان بوده ‌است. آکادمی اطفال در آمریکا دریافته که کودکان هشت تا ١٠‌ساله به‌طور متوسط روزانه هشت ‌ساعت را با وسایلی چون تبلت‌، بازی‌های ویدئویی و دیگر وسایل دیجیتال می‌گذرانند. کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان روزانه بیش از ١١‌ساعت را با این وسایل مشغول‌اند. این آمار و ارقام برای کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند، به‌مراتب بیشتر هم می‌شود.

ادامه مطلب

اهمیت تعیین محدوده زمانی استفاده از کامپیوتر برای فرزندان

اهمیت تعیین محدوده زمانی استفاده از کامپیوتر برای فرزندان

بایدها و نبایدها در مورد پول توجیبی؟؟؟؟

به کوشش دکتر فریبا قلعه نوی، مشاور کودک و نوجوان

بر همگان روشن است که پول، ابزار مهمی است كه در بـسیارى از موقعیـت‌هـاى زنـدگى هـر یـك از مـا نقـش تعیین كننده و انكارناپذیرى دارد. از این رو چگونگى اسـتفاده از آن مـى توانـد در میـزان خـشنودى مـا از شـرایط زندگى مان تأثیر عمده اى داشته باشد. در دنیاى مدرن به دلیل پیچیدگى هـایى كـه در روابـط پـولى وجـود دارد، برنامه ریزى مالى امرى ضرورى محسوب می شود.
 آموزش مهارت استفاده از پول مانند سایر مهارت هاى زندگى می بایست از سنین پایین تر آغـاز شـود.پـول توجیبى کودکان می تواند شروع خوبى براى یاد دادن این مهارت به كودكان و نوجوانان باشد.

پول توجیبى مقدار پـولى اسـت كـه والدین با هم توافق مى كنند كه به بچه ها بدهند تا آنها بتوانند پاسخگوی نیازهاى خـود باشند.

نكتـه‌ى مـورد توجه این است كه پول توجیبى نباید به دست آورده شود.

ادامه مطلب

باید ها و نباید ها در مورد پول توجیبی؟؟؟؟

باید ها و نباید ها در مورد پول توجیبی؟؟؟؟

روش‌های کاهش و حذف رفتار نامطلوب در کودکان

به کوشش فریبا قلعه نوی، مشاور کودک و نوجوان

رفتارهای نامطلوب کودک را از دو راه می‌توان کاهش داد:

۱- جانشینی رفتارهای مطلوب به جای رفتارهای نامطلوب فعلی؛ کاهش غیرمستقیم رفتارهای نامطلوب (روش‌های مثبت کاهش رفتار نامطلوب)

۲- کاهش مستقیم رفتارهای نامطلوب (روش‌های منفی کاهش رفتار نامطلوب)

روش‌های مثبت کاهش رفتار نامطلوب

الف: تقویت رفتارهای مطلوبی که به دفعات کم انجام می‌گیرد

ب: تقویت رفتارهای مطلوب دیگر

ج: تقویت رفتار مغایر با رفتار نامطلوب

ادامه مطلب

روش‌های کاهش و حذف رفتار نامطلوب در کودکان

روش‌های کاهش و حذف رفتار نامطلوب در کودکان

بهداشت روانی کودک

دکتر فریبا قلعه نوی، مشاور کودک و نوجوان

سازمان جهاني بهداشت مي گويد :
بهداشت رواني عبارتست از «توانايي کامل براي ايفاي نقش هاي اجتماعي، رواني و جسمي» .
بهداشت رواني، همان سلامت فکر و قدرت سازگاري فرد با محيط و اطرافيان است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که همه ما همچنان که از جسم خود مراقبت مي کنيم می بایست به سلامت روان خودنیز بپردازیم تا زندگي بهتري داشته باشيم. در زندگي «چگونه بودن» خيلي مهم تر از «بودن يا نبودن» است. ايجاد فرصت براي شکوفايي استعدادها، توانايي ها و کنار آمدن با خود و ديگران يکي از اهداف مهم و اساسي بهداشت رواني است. بهداشت روان در بردارنده نوع نگاه ما به خودمان، زندگی مان و افرادی است که آنها را می شناسیم و به آنها علاقمندیم. همچنین به تعیین اینکه چطور استرس را کنترل کنیم، با دیگران ارتباط برقرار سازیم ، گزینه های خود را ارزیابی کنیم و انتخاب نماییم کمک می کند.سلامت روان هم مانند سلامت جسم در هر مرحله ای از زندگی حائز اهمیت است.

ادامه مطلب

فرزندپروری یک هنر است

دکتر فریبا قلعه نوی، مشاور کودک و نوجوان

با دادن زدن کودک چگونه برخورد کنیم؟

هنگامی که کودک شما با صدای بلند چیزی را از شما درخواست می‌کند متقابلا شما با صدای بلند با او حرف نزنید.

صداها را رنگ‌بندی کنید:

صدای آرام: آبی

صدای بلند: قرمز

مثلا بگویید: "این صدای بلند قرمز است و من به صداهای قرمز جواب نمی‌دهم" یا این‌که "آفرین! الان این صدا آبی شد و من جواب می‌دهم." به یاد داشته باشید که لحن شما باید آرام باشد تا کودک با آرامش حرف زدن را یاد بگیرد.

کودکان با فریاد تربیت نمی‌شوند، تنها می‌شکنند!!!

ادامه مطلب

فرزندپروری یک هنر است

فرزندپروری یک هنر است

رشد روان انسان در اوان کودکی

مرضیه ذبیحی، درمانگر تحلیلی کودک و نوجوان

با توجه به اهمیت نقش مادر طی سالهای اولیه رشد بر شخصیت کودک و شکل گیری دلبستگی، آگاهی به موقع مادران جهت اصلاح رفتارهای مادرانه، نیاز به الگویی مدون و مبتنی بر تحقیق دارد. طی دوره ی حساس رشد بهینه سازی مسیر شکل گیری دلبستگی کمک بزرگی است در واقع با مشخص شدن الگوی رفتار مادرانه کودکان دارای سبک دلبستگی ناایمن، مداخله و آموزش به موقع الگوی صحیح رفتار مادرانه اهمیت پیدا می کند و از این طریق می توان به کاهش میزان ناامنی در دلبستگی و یا تغییر سبک دلبستگی نا ایمن به ایمن کمک کرد. زیرا به نظر می رسد که تغییر در دلبستگی درحین مراحل رشد بیشتر اتفاق می افتد.
حساسیت والدین در مراقبت از نوزاد، ارتباط خیلی زیاد و مستقیم با نوزاد است که بر احساس امنیت نوزاد تاثیر مستقیم دارد . شکست مادر در ایجاد یک ارتباط گرم، حساس و پاسخ دهنده طی سالهای اول زندگی مشکلات رفتاری پایداری در کودک ایجاد می‌کند . ون واگنر بیان می کند که ناکامی در شکل دادن دلبستگی مطمئن طی ماه های اول زندگی می‌تواند اثرات منفی بر روی رفتارهای دوران کودکی و بزرگسالی داشته باشد.

ادامه مطلب

رشد روان انسان در اوان کودکی

رشد روان انسان در اوان کودکی

روان شناسی رشد و كودك

روان شناسی كودك به مطالعه مستمر رشد از زمان تشكیل نطفه تا دوران بلوغ و نوجوانی می پردازد.
موضوعاتی از قبیل نقش وراثت و محیط در شكل گیری شخصیت كودك، چگونگی رشد بدنی، ذهنی،عاطفی، كلامی، اجتماعی ، حسی و حركتی، همچنین نحوه بازی، خویشتن داری، تقلید و همانند سازی كودك و نوجوان و تحولات دوران بلوغ در این شاخه از روان شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.
روانشناسی کودک و نوجوان
روانشناسی کودک از نظر کلی بحث تازه و مستقلی است که دربارهٔ هوشیاری و بیداری روان کودک و تأثیر آن در رشد و نمو تدریجی او گفتگو می‌کند. و به ما می‌آٰموزد این موجود کوچک و ناتوان که یک روز یک قطعه گوشت و پوست ناتوان بوده چگونه رفتار و کردار خود را در این جهان وسیع آموخته و با چه شرایطی به دوران جوانی رسیده است. پرورش تدریجی روان کودک با آنچه که مربوط به رشد و پیشرفت اعضاء بدنی و مراحل بلوغ اوست کاملاً متفاوت و جدا از هم هستند و این دو مرحله مستقل دارای شرایط مخصوصی است که هر دو به موازات هم پیش می‌روند و از یکدیگر کمک می‌گیرند از آن گذشته برای شناختن مراحل روانی کودک کافی نیست که کودک را از زمان به دنیا آمدن مورد مطالعه قرار دهیم زیرا قبل از به‌ دنیا آمدن در زمانی‌که نطفهٔ او بسته می‌شود در آن محیط تنگ و تاریک بدون آنکه ما بدانیم عوامل و شرایطی وجود دارد که اساس زندگی او پایه‌گذاری می‌شود و از این نتیجه می‌گیریم که از یک نقطه‌نظر تئوری روانشناسی کودک بایستی از زمان قبل از تولد مورد بررسی قرار گیرد و بدانیم که این کودک در کدام محیط و تحت کدام شرایط و از کدام پدر و مادر به‌وجود آمده و این خود بحث بسیار مفصل و پیچیده‌ای است که پایه آن بر روی قوانین توارث استوار می‌گردد و بعد از تولید شرایط آموزش و پرورش و بسیاری عوامل دیگر در پیشرفت اعضاء بدن و سلسله اعصاب او مؤثر است و با عواملی که در رشد و نمو اعضاء بدن تأثیر دارد. روان او نیر در کش و قوس تحولات زندگی مراحل خود را خواه، ناخواه می‌پیماید.
البته شرایط محیطی نیز از نقطه‌نظر جسمی و روانی در او و در سازندگی شخصیت او تأثیر دارد و اگر اعضاء بدن کودک از روی سیستم مخصوص رشد نماید در شکوفندگی و پیشرفت قوای روانی او بی‌تأثیر نخواهد بود و به‌عبارت ساده در روانشناسی کودک، کودک را برای خودش مطالعه می‌کنند و روانشناس باید بداند خصوصیات ارثی عامل مهمی در عقب ماندن و یا جلو افتادن شرایط روانی کودک به‌شمار می‌آید. باید اضافه کنیم مسئله ژن‌شناسی و عوامل ارثی چون موضوع بسیار پیچیده‌ای بود تا مدت‌ها کسی به آن توجه نداشت ولی از قرن نوزدهم این مسئله اساسی در روانشناس کودک جای خود را باز کرد و دانشمندان توجه بسیار به آن نموده و دانستند که قسمت مهم و عامل اصلی پیشرفت روان کودک زمانی پایه‌گذاری می‌شود که هنوز کودک به‌دنیا نیامده است دلیل آن بسیار روشن است در خانواده‌ای که ۲ یا ۳ فرزند زندگی می‌کنند. فرزندان یک مادر و پدر از لحاظ روانی و استعداد با هم فرق دارند، یکی از آنها با هوش و دیگری کندذهن و سومی فاقد احساسات و صفات انسانی است در حالی‌که هر سه آنها تحت یک برنامه و شرایط مساوی به‌وجود آمده‌اند اما اگر زمان نطفه‌گذاری را با شرایط زندگی پدر و مادر مورد مطالعه قرار دهیم مشاهده می‌شود که این پدر و مادر در تمام ادوار زندگی دارای یک نوع حالت روانی نبوده و شرایط زندگی هر زمان با زمان دیگر فرق داشته است
. بنابراین تمام شرایط زندگی و عوامل روانی در پایه‌گذاری وجود کودک خواه ناخواه دارای استعداد یا تمایلاتی است که قبل از تولد بنیان نهاده شده محیط خارج و روش تعلیم و تربیت نیز تا اندازه‌ای تمایلات و خصوصیات او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین روانشناسان کودک در حالی‌که پیشروی روان او را مطالعه می‌کنند باید بدانند اساس هستی این کودک با چه شرایطی پایه‌گذاری شده و بعد از تولید محیط و اطرافیان چه تأثیری در او باقی گذاشته‌اند. کسی‌که روان کودک را مورد مطالعه قرار می‌دهند از عواملی که باعث پیدایش این خصوصیات شده باید آگاهی کامل داشته باشد در زمان گذشته کودک را به‌نام اینکه کودک بود، به او توجهی نداشتند و تربیت و پرورش او را نیز از وظایف لازم نمی‌شمردند اما امروز به این نکته توجه دارند که کودک یک انسان کوچکی است و بایستی روح و روان و جسم او به موازات هم و به شرایط مساوی پرورش نماید و اگر در امور جسمی او نواقصی موجود است در رفع آن بکوشد زیرا اگر به‌طور مثال کودک دیرتر از زمان معین راه رفتن را یاد بگیرد این ناتوانی در روان او اثر خواهد گذاشت به این معنی‌که هر ناتوانی جسمی در عقب انداختن هشیاری روانی او پی اثر نخواهد بود. تست‌ها و آزمایش‌های روانی این مشکل را تا اندازه‌ای حل کرده و روانشناس با کمک آزمایش‌های لازم روح و جسم کودک را به یک نسبت مساوی پرورش می‌دهد تا بتواند از یک کودک خردسال و ناتوان در آینده یک انسان کامل و بدون عیب و نقص بسازد. روان‌شناس کودک این مسائل را با ما گفتگو می‌کند: کودک شما در چه شرایطی به‌وجود آمده و بعد از تولد و چه وظایفی و تکالیفی را برای پرورش او بر عهده دارید - و البته اگر این روش درست، با سیستم‌های امروزی دنبال شود، بدون تردید کودکان امروز که پدران و مادران آینده به‌شمار می‌روند از لحاظ روانی بدون نقص و عیب وارد جامعه خواهند شد .
پرورش کودک فقط به این محدود نمی‌شود که بگذارید استعدادهایشان شکوفا شود موانع را از سر راهش بردارید و به رشد او کمک کنید.
پرورش‌دهنده کار دیگری نیز دارد. او باید کودک را به طرف ذوق و قریحه‌اش راهنمائی کند تا طفل بتواند به آن جامعٔ عمل بپوشاند. زیرا برای اینکه آدم در زندگی کسی باشد فقط بالغ شدن کافی نیست. فرد زمانی به شکوفائی می‌رسد که بتواند قریحهٔ خود را عملی کند و آن چیزی بشود که به خاطرش به دنیا آمده است: مهندس یا هنرمند، کاسب یا حسابدار و خلاصه اینکه ”تربیت خوب“ یعنی اینکه اجازه دهیم کودک همانی بشود که باید باشد).
کودکی که طبعی هنرمند دارد، اگر خوب تربیت شود در بزرگی هنرمند خوب و برجسته‌ای خواهد شد.

ما در کلینیک روان پژوه با بهره گیری از دانش و تجربه بالای روان شناسان کودک و نوجوان و استفاده از آموزش مهارتهای زندگی و بازی درمانی و فنون مشاوره و روان درمانی کودک و نوجوان برای درمان مشکلات ارتباطی شما با فرزندان تان آماده ایم. همچنین به والدین کمک می کنیم تا علاوه بر رفع مشکلات رفتاری فرزندشان به ارتقاء سطح مهارت های رفتاری و زندگی او نیز بیاندیشند.

برای هماهنگی وقت و اطلاعات بیشتر لطفا با پذیرش کلینیک تماس بگیرید:

۰۵۱۳۸۶۹۴۰۵۵