میل و فاصله گذاری اجتماعی

میل و فاصله گذاری اجتماعی

میل و فاصله گذاری اجتماعی
 مجتبی مهرانفر

(کارشناس ارشد روانشناسی)

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

نافرمانی بعضی در عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بررسی های مختلفی شده و دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیستماتیک است اما آنچه به روانکاوی مربوط است را می توان در حوزه مفهوم میل جستجو کرد.
به اعتقاد لکان میل جوهره انسان است و بدون میل چیزی جز جذب و دفع نیست. توقف میل موقعیت خطرناکی است که آدمی به هر ابزاری برای تحریک آن می آویزد.  میل،  قلب وجود بشر و مفهوم مرکزی روان کاوی است اما این میل در ناخودآگاه وجود دارد نه این که میل خودآگاه بی اهمیت باشد بلکه محوریت آن در ناخوداگاه است و میل ناخودآگاه تماما جنسی است. هدف درمان روان کاوی هدایت فرد تحت روانکاوی به سمت شناخت حقیقت درباره میل با صورت بندی کلام است اما این کار جستجو برای شناخت آن نیست که تماما از پیش موجود باشد بلکه با کلام حضور تازه ای را درجهان خلق و ایجاد می کند و از طرفی تلاش گفتار برای سامان بندی میل همواره ته مانده و مازادی دارد که به کلام نمی آید از این جهت با "نیاز" که غریزی است و "درخواست" بیان آن برای دیگری بزرگ است، متفاوت است. زیرا میل هرگز نمی تواند ارضا شود  نیروی میل ثابت و جاودانه است. تحقق میل منوط به برآورده شدن آن نیست بلکه به بازتولید آن وابسته است مثل "اسب جنگی" استیون اسپیلبرگ در هرکدام از موقعیت های دشوار شخم زمین و جنگ، دست دوست و دشمن میان شمشیر و توپ، بارها می میرد اما بازهم مدام جان دوباره می گیرد پس خارج از حوزه زیست شناختی و تمایز میل انسان و حیوان است. درواقع میل حیوان با برآورده شدن به خواب یا سکون می رود و با تنش زیستی به حرکت می افتد ولی میل انسان چه بسا با برآورده شدن مجددا بازتولید می شود. از این جهت میل انسان در زیست شناسی موضوعی غیرقابل درک و ناگشودنی ست. و با تصور تحریک زیست شناختی هم بی سرانجام ، " میل انسان میل دیگری بزرگ است "  چنان که ابژه A کوچک (بیشتر مادر) نه برآورنده میل بلکه خود موجب میل است.
@ravanpajooh87
این ویژگی بطور خاص در هیستری مشهود است. هیستریک کسی است که میل فردی دیگر را متقبل شده و آن را به میل خود بدل می سازد اما در واقع از آن ناخوداگاه خودش نیست از این جهت میل برایش اغوا کننده اما آمیزش انزجار آمیز است. بنابراین انچه در روانکاوی یک هیستریک اهمیت دارد نه یافتن ابژه میل او بلکه کشف کند مکانی را که او از آنجا میل می ورزد.
پس میل محصولی اجتماعی است. ازین جهت فاصله گذاری اجتماعی برای بعضی با غلبه بیشتر هیستری، کاری بسیار سخت و گاهی ترسناک است حتی اگر نیازهای غریزی برآورده شود و با خرید اینترنتی ملزومات و تزئینات خریده شود، اما میل آنگونه که به نظر می رسد امری خصوصی نیست بلکه همواره در رابطه دیالکتیکی با امیال دریافت شده از سوژه های دیگر شکل می گیرد، وقتی به فروشگاه می رویم یا به یک تئاتر دیدن میل دیگران شاید نیمی از اشتیاق ما برای حضور اجتماعی باشد. اولین فردی که جایگاه دیگری بزرگ را اشغال می کند مادر است و در ابتدا کودک در اختیار میل او است. تنها زمانی که پدر ، میل را به وسیله اختگی مادر با قانون سامان بندی کرد، سوژه از تابعیت هوس های میل مادر رها می شود و در فضای میانی مثلث اودیپ به میل خویش معطوف به دیگری تمایز می یابد.

@ravanpajooh87

دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه