آییننامه اخلاق روانکاوی؛ اصلاحشده توسط هیئت نمایندگان IPA - ویراست 2025
مترجم: ریرا قاسمی
عضو تحریریه مدرسه روانکاوی روانپژوه
متن موجود، آییننامه اخلاق اصلاحشده توسط هیئت نمایندگان IPA است که در جلسه ژانویه ۲۰۱۵ تصویب و از ۱ مارس ۲۰۱۵ لازمالاجرا شد. خلاصهای از مهمترین تغییرات در آییننامه در ادامه توضیح داده میشود.
اصول اخلاقی انجمن بینالمللی روانکاوی (IPA) در آییننامه اخلاق و رویههای اجرایی (که در مجموع کدهای اخلاقی نامیده میشوند) اساس قوانین اخلاقی را برای اعضای IPA و سازمانهای تشکیلدهنده آن تعیین میکند (شامل مؤسسات آموزشی تعیینشده آنها و همچنین سایر مؤسسات مرتبط مانند PIEE و ILAP میشود که ممکن است عملکرد اخلاقی و حرفهای روانکاوان را آموزش دهند، تأیید کنند و بر آن نظارت داشته باشند).
آییننامه اخلاق:
الف) منعکسکننده ارزشهای بشردوستانه، اصول روانکاوی و تعهدات حرفهای نسبت به بیماران و عموم مردم است؛
ب) بهطورکلی در هر جایی که اعضای IPA، روانکاوی یا هر عمل بالینی دیگری (مانند رواندرمانی و مشاوره) انجام میدهند یا با داوطلبان، افراد تحت نظارت سوپرویژنی یا در یک محیط نهادی کار میکنند، اعمال میشود؛ و
ج) ممکن است توسط هر سازمان تشکیلدهنده IPA با توجه به ملاحظات محلی تدوین شود.
این آییننامه در چهار بخش تدوین شده است (که هر بخش، به همراه این مقدمه، بخش اساسی از آییننامه اخلاقی IPA، معیارهای IPA و حداقل استانداردهایی را که باید توسط سازمانهای عضو رعایت شود، تشکیل میدهد):
بخش اول: حوزه و صلاحیتها
بخش دوم: اصول اخلاقی برای سازمانهای عضو IPA
بخش سوم: آییننامه اخلاقی برای همه روانکاوان و داوطلبان
بخش چهارم: اجرا؛ شامل:
الف) رویههای IPA و سازمانهای عضو
ب) رویههای رسیدگی IPA به سوالات و شکایات اخلاقی
ج) رویههای اعضای مستقیم IPA
بخش اول: حوزه و صلاحیتها
الف) سازمانهای عضو IPA؛
ب) اعضای روانکاو آنها که در نتیجه چنین عضویتی، عضو IPA هستند؛
ج) «اعضای مستقیم IPA» (معمولاً روانکاوانی که در مناطقی فعالیت میکنند که تحت پوشش یک سازمان عضو (Constituent Organisation) نیستند)؛ و
د) همه داوطلبان IPA (داوطلب، شخصی است که توسط یک سازمان عضو یا موسسه آموزشی IPA تعیین شده توسط آن (در مواردی که این دو نهاد حقوقی، مجزا هستند) یا یک موسسه مرتبط مانند PIEE یا ILAP، برای شرکت در یک دوره آموزشی حرفهای رسمی در زمینه روانکاوی پذیرفته شده است که هدف از آن، پس از فارغالتحصیلی، کسب عضویت در IPA است. در سرتاسر این آییننامه، اصطلاحات "روانکاو(ان)" و "عضو (اعضا)" IPA بهطور یکسان برای داوطلبان اعمال میشود. در شرایطی که هیچ سازوکار مناسبی وجود نداشته باشد، با شکایات اخلاقی علیه یک داوطلب در یک گروه مطالعاتی، به همان روشی برخورد میشود که به شکایات اخلاقی علیه اعضای مستقیم IPA رسیدگی میگردد. داوطلبان IPA که در حال گذراندن تحلیل آموزشی هستند، از حقوق یکسانی با سایر بیماران برخوردارند).
الف) به جز آنچه در بند (ب) در ادامه آمده است، هر سازمان عضو:
1) صلاحیت اولیه را بر تمام شکایات و درخواستهای استعلام (Inquiries) اخلاقی (که در بند ۸ تعریف شدهاند) در خصوص اعضای خود و خود سازمان دارد.
2) باید یک «آییننامه اخلاقی» مکتوب و یک سازوکار اجرایی عینی برای رسیدگی به شکایات و استعلامهای اخلاقی، به همراه یک کمیته اخلاق دائمی یا جایگزین منطقی دیگر، که با آییننامه IPA همخوانی داشته باشد، نگهداری و منتشر کند.
ب) کمیته اخلاق IPA هر شکایتی را که مربوط به یک روانکاو در مقام یک مسئول، عضو هیئتمدیره یا سایر مقامات رسمی IPA باشد، مدیریت خواهد کرد.
7. اختیارات IPA
IPA بر اساس اساسنامه حاکم بر خود (قوانین) و این آییننامه، در تصمیمگیری برای رسیدگی به مکاتبات اخلاقی و نحوه انجام آن، اختیار عمل دارد. بهطورکلی، IPA در اعمال این اختیارات، عوامل زیر را در نظر میگیرد:
الف) اینکه آیا یک سازمان عضو، صلاحیت اولیه دارد یا خیر (به بند ۶ مراجعه شود).
ب) مسائلی که سؤالات نوینی با نگرانیهای بینالمللی معاصر و فوریت یا خطر جدی مطرح میکنند، به احتمال بیشتری مورد بررسی دقیق IPA قرار خواهند گرفت.
ج) تمام استعلامها و شکایات با توجه به منابع در دسترس IPA ارزیابی میشوند.
د) درصورتیکه یک سازمان عضو از رسیدگی به درخواست تجدیدنظر در یک پرونده اخلاقی خودداری کند، کمیته اخلاق IPA و هیئت نمایندگان IPA میتوانند مسئولیت برگزاری آن تجدیدنظر را بر عهده بگیرند و ممکن است از سازمان عضو بخواهند که همکاری کند. هزینه این تجدیدنظر ممکن است از سازمان عضو دریافت شود.
8. تفاوت میان «درخواست استعلام» و «شکایت»
الف) شکایت (Complaint)، یک اقدام یا عدم اقدام حرفهای توسط یک روانکاو عضو IPA، سازمان عضو یا یک نهاد فرعی را به چالش میکشد.
ب) درخواست استعلام (Inquiry)، به دنبال تفسیر یک یا چند «اصل» یا یک نظر مشورتی در خصوص اجرا یا کاربرد صحیح یک اصل است.
9. چه کسی میتواند درخواست استعلام یا شکایت را آغاز کند؟
یک عضو IPA، نامزد یا سازمان عضو، یک بیمار یا عضو خانواده مربوطه، یا یک مقام عمومی ذینفع میتواند یک درخواست استعلام یا شکایت را ثبت کند و IPA میتواند آن را مورد بررسی قرار دهد (به اختیارات IPA، بند ۷ مراجعه شود).
بخش دوم: اصول اخلاقی برای سازمانهای عضو IPA
هر سازمان عضو IPA باید اقدامات معقولی را برای اطمینان از این انجام دهد که هر روانکاو و هر مرکز آموزشی و سایر فعالیتهایی که توسط یا برای سازمان عضو اداره میشوند، استانداردهای اخلاقی و حرفهای بالایی را که با آییننامه IPA و قوانین قابل اجرا سازگار است، رعایت کنند.
2. آییننامه اخلاقی و روش رسیدگی به شکایات
الف) آییننامه اخلاقی (Code of Ethics)
هر سازمان عضو باید یک «آییننامه اخلاقی» مکتوب (یا مجموعهای از قوانین اخلاقی با نام مشابه) را تدوین، نگهداری و در اختیار طرفهای ذینفع قرار دهد که:
(i) با حداقل استانداردهای تعیینشده در این آییننامه IPA همخوانی داشته باشد (اگرچه هر سازمان عضو میتواند استانداردهای بالاتری را که با روح این آییننامه سازگار است، وضع کند).
(ii) تدابیری را برای شناسایی و رسیدگی به رفتارهای غیراخلاقی ادعاشده یا آشکار یا اقدامات روانکاوانی که آموزش دیدهاند، صلاحیت کسب کردهاند یا تحت اختیار آن سازمان عضو فعالیت میکنند، فراهم کند.
ب) رویهها (Procedures)
هر سازمان عضو، در آییننامه اخلاقی خود یا یک سند مرتبط، باید رویهها، از جمله محدودیتهای زمانی برای دریافت، رسیدگی و اقدام در خصوص درخواستهای راهنمایی یا احکام اخلاقی و شکایات را تعیین کند (به بخش چهارم، بند الف۷، در ادامه مراجعه شود).
ج) تجدیدنظر (Appeals)
هر سازمان عضو باید روشهای تجدیدنظر را که با آییننامه IPA و قوانین قابل اجرا سازگار بوده و منعکسکننده منابع، ساختار و سایر معیارهای مرتبط سازمان عضو باشد، تدوین کند.
د) نهادهای ثبت ملی (National registration bodies)
درصورتیکه یک سازمان عضو، مدیریت آییننامه اخلاقی و روشهای خود را به یک نهاد ثبت ملی بالادست واگذار کرده باشد؛ این آییننامه و رویه باید با آییننامه IPA سازگار باشد.
ه) قانون ویژه برای سازمانهای عضو با منابع محدود (Special Rule for resource-limited Constituent Organizations).
یک سازمان عضو کوچکتر، درصورتیکه فاقد منابع لازم برای رسیدگی به یک شکایت اخلاقی یا درخواست حکم باشد، میتواند برای دریافت کمک با یک یا چند سازمان عضو نزدیک و/یا یک نهاد منطقهای مورد تأیید IPA هماهنگی کند؛ و/یا درخواست راهنمایی از IPA داشته باشد (که ارائه آن تابع اختیار IPA است، به بخش اول: بند ۷، در بالا مراجعه شود).
بخش سوم: آییننامه اخلاقی برای تمامی روانکاوان و داوطلبان روانکاوی
الف) محرمانگی یکی از ارکان اساسی عمل روانکاوی است. روانکاو باید از محرمانه بودن اطلاعات و مدارک بیماران محافظت کند.
ب) روانکاو نباید به هیچ وجه به گونهای عمل کند که اعتبار این حرفه خدشهدار شود.
ج) روانکاو نباید با بیملاحظگی یا بدخواهی به اعتبار هیچ شخص یا سازمانی، از جمله (اما نه محدود به) سایر روانکاوان، آسیب بزند یا عمداً در ارزیابیهای همتایان خود دخالت کند، مگر در شرایط اجباری و تخفیفدهنده.
د) روانکاو باید (با رعایت الزامات محرمانگی حرفهای) با بیماران و همکاران صادق باشد و نباید آنها را گمراه کند یا مرتکب هیچگونه عمل کلاهبرداری، فریب یا اجبار شود.
4. سوءاستفاده از قدرت
الف) روانکاو باید در طول تحلیل و پس از پایان آن، به عدم توازن قدرتی که ممکن است بین تحلیلگر و تحلیلشونده وجود داشته باشد، توجه کافی داشته باشد و به هیچ وجه به گونهای عمل نکند که با استقلال بیمار یا بیمار قبلی در تضاد باشد.
ب) درمان روانکاوی یک بیمار با یک روانکاو، داوطلبانه است و بیمار میتواند در هر زمانی درمان را متوقف کند یا به دنبال درمان یا مشاوره دیگری باشد.
ج) خاتمه یک تحلیل یا درمان دیگر معمولاً باید با توافق متقابل باشد. اگر روانکاو تصمیم به توقف درمان بگیرد، باید به نیازهای درمانی بیمار و درخواستهای معقول برای اطلاعات در مورد منابع جایگزین احتمالی درمان توجه کند.
د) روانکاو نباید از موقعیت حرفهای یا سازمانی خود برای مجبور کردن بیماران، افراد تحت نظارت یا همکاران استفاده کند. اطلاعات محرمانه نیز نباید برای این منظور به کار گرفته شود.
ه) روانکاو نباید با بیمار یا داوطلب تحت درمان یا نظارت خود روابط جنسی داشته یا به دنبال چنین روابطی باشد.
5. حفظ استانداردها، اختلالات حرفهای و بیماری
الف) روانکاو باید به «توسعه حرفهای مستمر»، متعهد باشد و سطوح مناسبی از ارتباط با همکاران حرفهای را حفظ کند. این کار برای اطمینان از حفظ استاندارد کافی عملکرد حرفهای و دانش روز در مورد تحولات حرفهای و علمی مرتبط است.
ب) اگر تحلیل آموزشی روانکاو، خراب شده (و در نتیجه بهطور رضایتبخشی تکمیل نشده باشد) یا اگر در طول تحلیل مورد سوءاستفاده قرار گرفته باشد (بدون هیچگونه فرض سرزنش یا تقصیر از جانب قربانی)، معمولاً یک تحلیل جدید برای آن روانکاو ضروری خواهد بود.
ج) روانکاو موظف است اگر شواهدی مبنی بر رفتار مغایر با آییننامه اخلاقی توسط یک روانکاو دیگر مشاهده کرد، نهاد مربوطه در سازمان عضو (یا IPA، در مورد عضو مستقیم) را مطلع کند.
د) روانکاو موظف است در صورت تردید در مورد توانایی خود برای فعالیت، از یک همکار ارشد مشاوره بگیرد و موظف است اگر به نظر میرسد توانایی یکی از همکاران برای انجام تعهدات حرفهایاش مختل شده است، به او اطلاع دهد و کمک کند. در صورت وجود نگرانیهای جدی در مورد توانایی یک همکار روانکاو که او مایل به رسیدگی به آن نیست، روانکاو باید نهاد مربوطه در سازمان عضو (یا IPA، در مورد عضو مستقیم) را مطلع کند.
ه) یک روانکاو باید با توجه به محرمانگی (اطلاعات) بیمار، تمهیداتی را فراهم کند که در صورت فوت یا عدم دسترسی روانکاو، به هر بیمار (از جمله گزینههای ادامه درمان) اطلاعرسانی شود.
بخش چهارم: پیادهسازی
الف. روشها برای IPA و سازمانهای عضو
(A1 ثبت درخواست استعلام یا شکایت: شکایت یا درخواست استعلام، چه خطاب به IPA باشد و چه به یک سازمان عضو، باید:
الف) بهصورت مکتوب باشد.
ب) اگر خطاب به IPA است، به زبان انگلیسی باشد و اگر به یک سازمان عضو است، به زبان مورد نظر آن سازمان باشد.
ج) توسط فرد (افراد) مسئول آغاز آن امضا شده باشد.
د) از طریق پست یا خدمات پیک (با رسید برگشت) به دفتر مرکزی IPA یا دفتر اصلی سازمان عضو، در پاکتی که به وضوح با عبارت «توجه: بخش اخلاق» (Attention: Ethics) مشخص شده است، ارسال شود، یا بهصورت یک کپی الکترونیکی (مانند فایل پیدیاف) از شکایت امضا شده به مدیر اجرایی ارسال گردد، مشروط بر اینکه IPA دارای یک سیستم الکترونیکی سازگار برای خواندن آن باشد.
علاوهبراین:
ه) یک اخطاریه (شامل یک نسخه از شکایت) باید به هر «سوژه» تحویل داده شود. «سوژه» فرد روانکاو یا سازمان عضو IPA است که رفتار او غیراخلاقی قلمداد شده است.
و) در صورت لزوم، اخطاریه باید بهصورت کتبی به IPA یا سازمان عضو تأیید شود و شامل نام و آدرس هر موضوع و تاریخ ارسال اخطاریه همراه با تحویل شکایت باشد.
(A2 اقدامات کمیته اخلاق: کمیته اخلاق، اقدامات را دریافت و بررسی کرده و در صورت مطرح شدن هرگونه موردی، یا اقداماتی در چارچوب اختیارات تفویض شده خود انجام داده و یا توصیههایی در مورد تحقیقات و شکایات اخلاقی به هیئت مدیره سازمان عضو (یا در مورد کمیته اخلاق IPA، به کمیته اجرایی IPA) ارائه میدهد.
(A3 تضاد منافع: هر مقام یا عضو کمیتهای که تضاد منافع مادی (خانوادگی، حرفهای یا اقتصادی) در رابطه با یک درخواست استعلام یا شکایت اخلاقی دارد، باید فوراً این تضاد را بهصورت کتبی به رئیس کمیته اخلاق افشا کرده و در بررسی یا اقدام در مورد آن موضوع شرکت نکند.
(A4 همکاری سازمان عضو: هر سازمان عضو IPA باید با تمام درخواستهای IPA، از جمله ارائه سریع تمام اطلاعات و اسناد مربوطه، همکاری کند.
(A5 اطلاعرسانی سازمان عضو به IPA : اگر یک سازمان عضو به دلایل اخلاقی، عضوی را اخراج، منفصل از خدمت یا برای بیش از یک سال تعلیق کند، یا اگر عضوی در حین اینکه یک شکایت یا استعلام اخلاقی علیه او در جریان است، استعفا دهد، سازمان عضو باید ظرف ۳۰ روز نام آن عضو، ماهیت نقض آییننامه اخلاقی و اقدام انجامشده را بهصورت کتبی به رئیس کمیته اخلاق IPA و مدیر اجرایی IPA اطلاع دهد. این اطلاعات، از جمله نام عضو، از طریق خبرنامه IPA یا سایر ابزارهای مناسب به سازمانهای عضو و اعضای IPA اطلاعرسانی خواهد شد.
(A6 محرمانگی: کلیه شکایاتی که ادعای نقض آییننامه اخلاقی را دارند، بهصورت محرمانه بررسی خواهند شد. محرمانگی باید توسط اعضای کمیتههای اخلاق و سایر کمیتهها یا هیئتهایی که در طول انجام وظایف خود موظف به اطلاع از اطلاعات محرمانه هستند، حفظ شود؛ این وظیفه محرمانگی پس از پایان دوره تصدی آنها نیز ادامه دارد.
(A7 محدودیتهای زمانی: کلیه مکاتبات، اخطاریهها، پاسخها و اقداماتی که تحت پوشش این رویهها قرار میگیرند، باید با سرعت معقولی، با توجه به شرایط، انجام شوند. هر کمیته یا مقام مجاز IPA یا سازمان عضو، در صورت لزوم، با توجه به حقایق و شرایط یک درخواست استعلام یا شکایت خاص، محدودیتهای زمانی را مشخص خواهد کرد.
به جز در شرایط استثنایی، کل فرآیند رسیدگی به یک شکایت باید ظرف یک سال از زمان دریافت شکایت رسمی به پایان برسد.
به جز در شرایط استثنایی، هر تجدیدنظر باید ظرف 6 ماه از زمان اعلام نتیجه شکایت اولیه ثبت شود؛ و سپس هر تجدیدنظر باید ظرف یک سال از زمان دریافت اخطاریه رسمی تجدیدنظر به پایان برسد.
(A8 انصراف از شکایت: پس از اینکه شکایتی بهطور رسمی به کمیته اخلاق (چه از یک سازمان تابعه یا IPA) ارائه شد، شاکی نمیتواند بدون رضایت صریح آن کمیته اخلاق، از آن انصراف دهد. اگر شاکی از همکاری خودداری کند، کمیته میتواند با صلاحدید خود به رسیدگی به شکایت ادامه دهد.
(A9 استعفای عضو: پس از اینکه شکایتی بهطور رسمی به کمیته اخلاق (چه از یک سازمان تابعه یاIPA ) ارائه شد، اگر سوژه مورد شکایت از همکاری خودداری یا آن را متوقف کند، از عضویت خود استعفا دهد یا فوت کند، کمیته اخلاق (یا سایر نهادهای مربوطه) میتواند با صلاحدید خود به رسیدگی به شکایت یا تجدیدنظر ادامه دهد.
ب. رویههای رسیدگی IPA به درخواستهای استعلام و شکایات اخلاقی
(B1 دریافت/تأیید IPA : پس از دریافت درخواست یا شکایت (به بخش اول: بند 8، بالا؛ و بخش چهارم: به بند A1، بالا مراجعه کنید)، کارکنان IPA رسید آن را تأیید کرده و یک نسخه از درخواست یا شکایت را برای رئیس کمیته اخلاق IPA ارسال میکنند (نسخه اصلی در دفتر مرکزی IPA در امنیت نگهداری خواهد شد).
(B2 بررسی اولیه کمیته اخلاق: رئیس کمیته اخلاق یک نسخه از درخواست یا شکایت را برای اعضای کمیته ارسال و در مورد وضعیت و اهمیت موضوع مشورت میکند. سپس بهطور مشترک یکی از اقدامات اختیاری ذکر شده در پاراگراف بعدی را انجام میدهد (تصمیم اکثریت ساده کمیته کافی است و عدم شرکت اقلیت اعضای کمیته در بررسی به هر دلیلی (از جمله عدم دریافت مکاتبات) هیچ تصمیمی را باطل نمیکند). در موارد فوری، رئیس میتواند درخواست یا شکایت را با روسای دیگر بررسی کند.
(B3 اقدامات کمیته اخلاق: کمیته اخلاق، پس از ارزیابی اولیه یک شکایت یا درخواست استعلام اخلاقی، میتواند:
الف) به منبع درخواست استعلام یا شکایت اطلاع دهد که آن مورد با معیارهای بررسی IPA مطابقت ندارد.
ب) اگر در ابتدا به آن سازمانها مراجعه نشده، یا سازمان(های) عضو به اندازه کافی موضوع را بررسی نکرده باشند، و/یا مکاتبه با IPA به درستی گویای مشکل یا حقایق نباشد، موضوع را به یک یا چند سازمان عضو IPA ارجاع دهد.
ج) اقدامات بیشتری برای حقیقتیابی (به رویههای بند B5 در ادامه مراجعه شود)، بررسی و/یا تحقیق در داخل کمیته اخلاق IPA انجام دهد و منبع و رئیس IPA را از آن مطلع سازد. در این حالت، فقط نام شاکی و روانکاو (مگر اینکه کمیته اخلاق تشخیص دهد که حساسیت شخصی یا قانونی استفاده از نام مستعار را ایجاب میکند) و نام سازمان(های) عضو مربوطه، در صورت وجود، یا به صلاحدید خود کشور یا منطقه مورد شکایت، به رئیس ارائه خواهد شد.
د) یک ارزیابی کامل را انجام دهد.
ه) یا اقدامات لازم را در چارچوب اختیارات تفویضشده خود انجام دهد و یا توصیهای را به کمیته اجرایی ارائه کند (به بند B6 در ادامه مراجعه شود).
(B4 مشاوره حقوقی: درصورتیکه کمیته اخلاق، رئیس یا کمیته اجرایی، مشاوره حقوقی را مطلوب یا ضروری تشخیص دهند، ممکن است مشاور حقوقی IPA مطلع شده یا مورد مشورت قرار گیرد.
(B5 رویههای حقیقتیابی: در ادامه، معیارهای کلی حاکم بر حقیقتیابی توسط کمیته اخلاق (یا کمیته بررسی آن) ذکر شده است:
الف) به هر سوژه باید هر شکایتی که علیه او مطرح شده، اطلاع و فرصت معقولی برای پاسخگویی به او داده شود.
ب) تمام سوابق و اطلاعات هویتی موضوع و شاکی به صورت محرمانه نگهداری خواهد شد.
ج) کمیته اخلاق میتواند یک «تیم بازدید از محل» را برای انجام تحقیقات رسمی از طرف خود منصوب کند و پس از جمعآوری پرونده، کل آن را برای پاسخگویی به موضوع ارائه دهد و سپس گزارشی رسمی حاوی یافتههای خود را برای رأیگیری به کمیته اخلاق ارائه کند.
د) در صورت وجود شرایط فوقالعاده، کمیته اخلاق یا کمیته بررسی آن، به صلاحدید خود، ممکن است یک جلسه استماع اطلاعاتی یا تدافعی برگزار کند و در این صورت، ممکن است اجازه حضور نماینده حقوقی را بر اساس معیارهای مورد نظر که در بالا ذکر شد، صادر کند.
ه) حقایق مرتبط باید در اسرع وقت و با کمترین هزینه ممکن، در چارچوب بودجههای مجاز، جمعآوری شوند.
و) سؤالات یا مسائل خاص ممکن است به یک یا چند حقیقتیاب یا زیرکمیته واگذار شود.
(B6 اقدامات IPA: کمیته اخلاق یا کمیته بررسی آن میتواند هریک از اقدامات زیر را به کمیته اجرایی توصیه کند:
الف) شکایات علیه اعضای IPA
(i) تبرئه: عضو به دلیل اینکه شواهد نتوانستهاند رفتار غیراخلاقی اساسی را اثبات کنند، مقصر شناخته نمیشود.
(ii) رد شکایت بدون پیشداوری: این تصمیم، امکان طرح مجدد پرونده در مورد همان اتهام را فراهم میکند – برای مثال، زمانی که به دلیل ناکافی بودن شواهد موثق یا نقص رویهای، نمیتوان تصمیم فعلی را گرفت.
(iii) رد شکایت با پیشداوری همراه یا بدون توبیخ یا سرزنش: شکایت بدون اثبات اینکه رفتار غیراخلاقی رخ داده یا نداده است، رد میشود و رسیدگیهای بیشتر به همان اتهامات ممنوع است. در صورت لزوم، این مردودیت ممکن است با یک «توبیخ کتبی» همراه باشد که نگرانیهای اخلاقی IPA در مورد رفتار ادعایی را بیان میکند و پیشنهاد میدهد که آموزش بیشتر، مشاوره، نظارت یا سایر اقدامات اصلاحی دنبال شود؛ یا یک «سرزنش کتبی» که ممکن است اقدام اصلاحی را الزامی کند.
(iv) تعلیق از انجمن: تعلیق برای یک دوره زمانی مشخص، حداکثر تا 3 سال پس از تاریخ تعلیق، خواهد بود.
(v) حذف از فهرست اعضا: درخواست جدید برای عضویت در IPA ظرف 5 سال از تاریخ حذف، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.
(vi) اخراج دائم
(vii) ممنوعیت پذیرش مجدد: درصورتیکه یک عضو قبل از تکمیل رویههای مربوط به یک شکایت یا تجدیدنظر استعفا داده باشد، میتواند برای یک دوره زمانی مشخص یا بهطور دائم از پذیرش مجدد در IPA منع شود.
ب) درخواست استعلام
(i) نظر مشورتی: یک یا چند مورد از اصول IPA را بر اساس حقایق بیانشده، اعم از واقعی یا فرضی، به کار میبرد.
(ii) توضیح اصول: دلایل یا پیامدهای یک یا چند اصل IPA را توضیح میدهد و/یا مستند میکند.
(iii) اصلاح اصول یا رویهها: اصلاحات باید توسط هیئتمدیره IPA تصویب شوند.
(B7 تجدیدنظر: بهجز در مورد تجدیدنظر یک «عضو مستقیم» علیه یافتههای مربوط به نقض اخلاقی (به بند C2 در ادامه مراجعه شود)، هر تجدیدنظری در مورد اقدام یا عدم اقدام کمیته اخلاق باید به هیئتمدیره ارائه شود، که به صلاحدید خود میتواند تجدیدنظر را تأیید یا به دلیل نداشتن وجاهت قانونی رد کند (نیاز به رأی دو سوم دارد)، یا اقدامات مناسب دیگری را انجام دهد. اخطاریه رسمی هر تجدیدنظر باید ظرف 6 ماه از تاریخی که اخطاریه تصمیم اولیه برای طرفین ارسال شده، به مدیر اجرایی IPA برسد.
(B8 انتشار: IPA باید سازمانهای عضو و اعضای خود را (از طریق خبرنامه یا نشریه مشابه) از اقدامات رسمی اخلاقی، شامل متن هر اقدام در مورد درخواست استعلام و هرگونه تعلیق، حذف یا اخراج یک عضو (که اصل اخلاقی نقضشده را مشخص خواهد کرد)، مطلع سازد، مگر اینکه کمیته اجرایی یا هیئتمدیره، به صلاحدید خود، دلایل فوقالعادهای برای محدود کردن یا عدم انتشار آن بیابند.
(B9 هزینهها: اگر کمیته اجرایی تشخیص دهد که یک شاکی، عضو یا سازمان عضو با سوءنیت در آغاز، دفاع یا پیگیری یک مسئله اخلاقی در IPA عمل کرده است (از جمله با خودداری یا جعل اطلاعات درخواستی)، میتواند هزینههای IPA و/یا طرف دیگر را علیه آن فرد یا نهاد متخلف ارزیابی و مطالبه کند.
ج. رویهها برای اعضای مستقیم IPA
در مورد هر شکایتی علیه یک «عضو مستقیم IPA» ، بندهای B1 تا B9 با اصلاحات و توضیحات زیر اعمال خواهند شد:
(C1 بند (ب) B3 اعمال نمیشود زیرا «عضو مستقیم» تحت صلاحیت هیچ سازمان عضوی نیست.
(C2 تجدیدنظر مجاز در بند B7 ممکن است، به صلاحدید IPAمشمول بررسی توسط یک «مقام یا نهاد تجدیدنظر اخلاقی» منصوب شده توسط هیئتمدیره IPA یا کمیته اجرایی آن قرار گیرد، که ممکن است مجاز باشد تجدیدنظر را (بهصورت کلی یا جزئی) بر اساس یافتههای مکتوب زیر تأیید یا رد کند:
الف) نقض یا عدم نقض واضح اصول IPA
ب) عدم همکاری یک شاکی یا «عضو مستقیم» با سرعت یا دقت معقول با تلاشهای IPA برای جمعآوری حقایق و/یا انجام یک درخواست استعلام یا بررسی یک تجدیدنظر
ج) اینکه اقدام، مجازات یا عدم اقدام مورد تجدیدنظر، در شرایط موجود منصفانه و معقول بوده و هست (یا نبوده و نیست؛ و میتواند اقدام، مجازات یا عدم اقدام را به موردی تغییر دهد که از نظر آنها متناسب و عادلانه است). مقام یا نهاد تجدیدنظر باید یافتهها و توصیههای خود را به سرعت و بهصورت کتبی به کمیته اجرایی اطلاع دهد.
(C3 مطابق با بندB9، کمیته اخلاق میتواند به کمیته اجرایی توصیه کند که بخشی از هزینهها یا تمام هزینههای متحملشده توسط هر یک از طرفین در تجدیدنظر را علیه هریک از طرفین دیگر در تجدیدنظر تقسیم کند.
(C4 در صورتی که یک «عضو مستقیم» ناقض «آییننامه اخلاقی» شناخته شده باشد و در پایان دوره مجاز برای ثبت تجدیدنظر باشد، کمیته اخلاق IPA این اختیار را دارد که نام آن عضو (یا عضو سابق) و هر اقدام انجامشده را به سایر اعضای گروه مطالعاتی یا سایر ساختارهای سازمانی آن عضو (یا عضو سابق) و هر نهاد یا مقام حرفهای مرتبط دیگر، همراه با اطلاعات تماس یا سایر اطلاعات مرتبط در صورت لزوم، اطلاع دهد.
این «آییننامه اخلاقی بازنگریشده» توسط هیئت نمایندگان IPA» » در جلسه خود در نیویورک در ژانویه ۲۰۱۵ تصویب شد و از ۱ مارس ۲۰۱۵ لازمالاجرا است (نقضهای ادعایی آییننامه اخلاقی که قبل از این تاریخ رخ دادهاند، بر اساس نسخه قبلی آییننامه اخلاقی ارزیابی خواهند شد، اگرچه ممکن است این موارد با استفاده از «رویههای پیادهسازی» که در بخش چهارم این «آییننامه اخلاقی بازنگریشده» آمده است، مدیریت شوند).
دیدگاه کاربران